Tuesday 6 September 2011

~ KAHWIN MUDA ~


Salam semua :)

hari nie tajuk entry pon da mcm mengerunkan da.. da lma
da niat aku nak buat entry psl nie..mgkin nak tnya pndapt korang.
agak2 mcm mane? stuju x psal khwin muda ni?
mcm2 pndapt kot kita dgar psal khwin muda ni kn?
ada yg stuju, ad yg pandang kte and then ckp
" asal weh ko da gatal sngat ke? "



dan pd pendapat aku, sume bnda dalam dunia nie ad yang baik dn bruknya
and then setiap perkara yg terjadi haruslah kita amik bnda positif
and perbaiki yg negatif ke arah yg lbh baik..

pendapat aku :

aku sangat setuju dengan pasangan yang nak kawin muda.bagi aku xda yang salah nya.mungkin korang akan cakap pasal duit,kerjaya.tapi bagi aku.tu semua dari Allah.dan aku yakin bila kita  buat kebaikan  dijalanNya. Allah akan permudahkan jalan hambaNya.dan kawin ini salah satu cara nak elak maksiat.xpyh la nak bercerita psal couple HALAL or couple HARAM sbb semua org tahu benda tu HARAM dan xpyh nak cari lagi bnda bnda yang bley menghalalkan couple tu dengan bgtau " SAYA COUPLE SECARA ISLAM " sbb dalam islam xda istilah couple.ada sesetengah orang bgtau yang nak tumpukan pada kerjaya dulu.kenapa? kalo kawin xbley belajar ke? aku xrasa semua benda tu bley dibuat alasan.ramai je yang smbung belajar lepas berkeluarga kan?pasal duit plak.yang ini lebih kepada pihak lelaki la.


Abdullah bin Mas'ud r.a : " Carilah kekayaan itu dalam pernikahan"

so.bagi aku.kalo da kawin muda tu.yang lelaki WAJIB lebih  bertanggungjawab.mungkin kena kerja part time nak sara isteri.aku ulang sekali  lagi.SARA isteri.bukan KAYA kan isteri.so cukup makan.ada pakaian semua.xda  masalah kot.aku tahu mesti setiap benda pun ada pro and kontranya.tapi bila isu  kawin muda ni dipandang sinis oleh sesetengah remaja.bagi aku 'sesetengah  remaja' harus lebih faham konsep kawin dalam islam.
dan kepada sesiapa yang rasa da cukup syarat.da smpai masa utk kawin.teruskan.dan pastikan korang dapatkan restu ibu bapa dlu eh.nak dapat kan restu ibu bapa tu korang kena la tunjuk kematangan korang.kalo yang gurl tu mesti la selalu tlong mak kat dapur.so xda ah berat sgt mak nak bagi kawin kan? ni kalo air milo pun xley buat sendiri.simpan je la niat nak kawin tu eh.hee.restu ibu bapa sgt penting xkira kawin muda or kawin tua.


itu hanyalah pndagn peribadi aku yg menilai isu khwin muda yg jd
hot topic dlm kalangan remaja skrg ( trmasuk kwan2 aku yg sbuk nk khwin )..
sume bnda ada pro n kontra..sume pon bg pndpt yg berbeza.
pndapat ibu bapa dan remaja xsama..



aku tahu korg suka sgat lau aku cter psl khwin muda ni kn ? heee ~

kalau ikutkan aku mmg aku nk khwin jek skg nie...
tapi mmkirkan yg msg2 msih study lg
n yg pling pnting duit pon xd lg
cmne nak khwin?? hee :)
hahahaha..amboi gatai btol ko Diyana :P
tapi xpela..kalau jdoh aku khwin cepat aku terima...kih3
chewaaaahhhhh!!!!

p/s : bila my chenta aty nk msuk minang nie ?? haishhhh -____ - !


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...